GLAD træning

Med GLAD træning får du et Godt Liv med Artrose i Danmark. Oplever du smerter, træthed, skurren fra hofte eller knæ? Er atrose måske årsagen til dine smerter? Så er du den perfekte kandidat til vores GLAD træning-forløb. Du deltager i et seks ugers træningsforløb med træning to gange ugentligt på hold. Du får undervisning á ca. 1,5 times varighed, en individuel konsultation hos en fysioterapeut samt en individuel opfølgning tre måneder efter træningens ophør.

Udover GLAD træning tilbyder vi fysioterapeutisk behandling af hele kroppen – book din tid her

Træningen foregår:
Mandage: Kl. 8.00 – 9.00 og 15.00 – 16.00
Fredage: Kl. 8.00 – 9.00 og 13.00 – 14.00

Prisen for forløbet er ca. kr. 2.400. Medlemmer af Danmark får et tilskud på ca. 1000 kr.

Dine trænere til GLAD træning hos FysioDanmark Horsens er:  Ditte Pedersen og Cecilie Juhler

Hvad er GLAD træning?

GLAD træning er et evidensbaseret uddannelses- og træningsforløb til patienter med hofte- og knæartrose. Projektet, der har oprindelse i Sverige, har vist, at træning har god effekt på at nedsætte smerter, forbedre funktionen og øge livskvaliteten. 97 % af deltagerne i et GLAD træning-forløb er meget godt tilfredse eller godt tilfredse, når man spørger dem om forløbet tre måneder efter.

Hvad er artrose?

Artrose kaldes også slidgigt. Mere korrekt er der tale om ledsvigt, da artrose angriber brusk, ledbånd, ledhinde, ledvæske og knogler. Dette medfører en svigtende ledfunktion. Artrose kendetegner sig ved ubalance mellem opbygning og nedbygning af brusk. For at opbygge din brusk skal brusken belastes. Vores GLAD træning-forløb lærer dig om den balance og at belaste brusken i knæet eller hoften korrekt.

Udover GLAD træning tilbyder vi blandt andet effektiv behandling med gigalaser

Hvorfor får vi artrose?

  • Alder: Artrose kan komme i 30-årsalderen, men forekomsten øges kraftigt i 50-årsalderen.
  • Køn: Flere kvinder end mænd får artrose i knæled, mens flest mænd oplever artrose i hofteled.
  • Arvelighed: Har familien artrose, øges risikoen for, at du får det.
  • Overvægt: For mange kilo på sidebenene betyder øget belastning på især knæleddene.
  • Ledskade: Halvdelen af alle tidligere ledbåndsskader i knæleddet får artrose 10 – 15 år senere.
  • Stor og langvarig belastning: På arbejde eller i fritiden. Eksempelvis landmænd, brandmænd, værftsarbejdere øger risikoen for hofteartrose.
  • Fysisk inaktivitet: Hvis du ikke er aktiv i hverdagen, bliver brusken ikke belastet, og opbygningen af ledbrusken stopper derved. Dette medfører, at opbygningen bliver for lille sammenlignet med nedbrydningen af brusken.
  • Muskelsvaghed: Svaghed i muskulaturen omkring hofte- og knæled kan øge risikoen for artrose. Det kan skyldes, at musklernes evne til at stabilisere knæet eller hoften forringes, og belastningen af brusken derved bliver ulige.

Hvad gør vi ved artrose?

Der findes ingen pille, som kan hverken forhindre eller stoppe artrose. Behandlingen skal formindske symptomerne, forbedre funktionen og hjælpe dig til at udskyde eller helt undgå operation. Dette gøres ved at forstå sygdommen bedre, træne for at øge sit fysiske aktivitetsniveau og – hvis nødvendigt – tabe sig.

På hjemmesiden for GLAD træning (www.glaid.dk) kan du finde yderligere oplysninger om, hvad GLAD træning går ud på, hvad artrose egentligt er, mere specifikt om træningen samt hvilke resultater man indtil nu har opnået med konceptet.

Kontakt os dog inden, så vi kan nå at lave en individuel test af dig inden den fælles opstart.
Download “Deltagermateriale” og “Patientinformation” her

Download “Deltagermateriale” og “Patientinformation” her..